banner image
Пресреліз

Оптимізм середнього бізнесу знижується, оскільки загроза тарифів стає реальністю

Вперше за два роки керівники середнього бізнесу стали менш оптимістичними щодо перспектив своєї економіки на найближчі 12 місяців: 73% висловили оптимізм (зниження на 3 пункти порівняно з 4 кварталом 2024 року), оскільки загроза тарифів у глобальній торгівлі стала реальністю. Тож не дивно, що економічна невизначеність залишається головною проблемою для середнього бізнесу — на неї вказали 55% респондентів останнього Grant Thornton International Business Report (IBR).

Середній бізнес у різних регіонах світу демонструє суттєві відмінності в економічних очікуваннях, що свідчить про різне сприйняття можливого негативного впливу тарифної політики. Після зміни політичного керівництва у Сполучених Штатах рівень оптимізму серед представників середнього бізнесу знизився на сім пунктів — до 81%. У Канаді, яка стала однією з основних цілей тарифів, цей показник впав одразу на 14 пунктів — до 55%. У Південній Америці спостерігається також значне зниження — на 12 пунктів, до рівня 63%. Натомість в Європі та Азіатсько-Тихоокеанському регіоні економічна впевненість залишилася незмінною — 61% і 74% відповідно. В Африці ж оптимізм зріс на три пункти, до 71%.

Очевидним є те, що дещо менше керівників підприємств очікують зростання прибутковості протягом наступних 12 місяців, що на один пункт менше, до 63%. Незважаючи на те, що вплив тарифів залишається невизначеним, а на деяких ринках зберігається висока інфляція, дещо більше керівників підприємств планують підвищити відпускні ціни - на один пункт до 54%. Незважаючи на невизначеність, рекордна частка компаній середнього бізнесу очікує зростання доходів - на два пункти, до 66%.

З огляду на торговельні труднощі, не дивно, що менше керівників бізнесу очікують зростання експорту — показник знизився на два пункти порівняно з попереднім максимумом і становить 53%. Крім того, менше компаній планують розширювати кількість країн, куди вони продають продукцію — показник знизився на три пункти до 48%, а частка тих, хто очікує збільшення кількості працівників, орієнтованих на зовнішні ринки, впала на чотири пункти і становить 40%. Водночас більше керівників очікують зростання доходів від зовнішніх ринків — зростання на два пункти до 52%, що, ймовірно, свідчить про те,що вони зосереджуються на ринках, на яких вже працюють, а не на виході на нові.

Керівники бізнесу загалом не очікують суттєвих змін в операційній діяльності дещо зменшилася кількість тих, хто планує збільшити кількість працівників протягом наступного року — на два пункти, до 56%. Водночас, хоча частка тих, хто має намір підвищувати зарплати, також знизилася на два пункти, більшість (88%) визнає важливість інвестування в наявний персонал.

Обмеження для бізнесу

Після рекордної кількості виборів, що відбулися у світі минулого року, новообрані уряди запровадили зміни в політиці, які впливають на тенденції фінансових ринків. Хоча в багатьох економіках спостерігається зниження рівня інфляції, деякі країни зіштовхуються зі стагнацією зростання. Це змушує низку центральних банків переглядати свою монетарну політику й утримувати або підвищувати відсоткові ставки на високому рівні протягом тривалішого часу. Ці фактори викликають занепокоєння бізнес-лідерів щодо нестачі доступного фінансування (зростання на три пункти до 46%) та регуляторних бар’єрів і бюрократії (зростання на два пункти до 51%).

Із зростанням торговельної напруги зростає й стурбованість бізнесу щодо ланцюгів постачання — 48% відзначають це як проблему (збільшення на один пункт у порівнянні з четвертим кварталом 2024 року). Також стурбованість щодо конкуренції зросла до 53% (на один пункт), а рівень занепокоєння кібербезпекою залишається незмінним — 52%.

Після сплеску в попередньому кварталі, стурбованість витратами на енергоносії знизилася до 53% (на два пункти менше). Частка тих, хто вказує на проблему нестачі кваліфікованих працівників, залишилася незмінною — 53%, тоді як занепокоєння щодо витрат на оплату праці зменшилося до 51% (на два пункти менше).

Інвестиційні наміри

На тлі помітної політичної невизначеності в США інвестиційні наміри дещо знизилися. Інформаційні технології залишаються пріоритетним напрямком для інвестування серед бізнес-лідерів: 68% планують збільшити витрати протягом наступних 12 місяців (на один пункт менше). Серед технологічних інвестицій найбільш значущим сегментом залишається штучний інтелект: кількість тих, хто планує інвестувати в цю сферу, зросла на 10 пунктів (до 69%), що є чітким свідченням того, що штучний інтелект починає ставати бізнес-реальністю.

Темпи досліджень і розробок значно сповільнилися: 58% респондентів очікують збільшення інвестицій (на три пункти менше, ніж у попередньому кварталі). Менше бізнес-лідерів планують інвестиції у свій бренд: 61% планують збільшити інвестиції (падіння на один пункт), тоді як значно менше бізнес-лідерів зосереджені на ініціативах зі сталого розвитку: 55% планують інвестувати в цю сферу (падіння на п'ять пунктів). Інвестиції в машини та обладнання значно зменшилися до 51% (на три пункти).

Однак інвестиції в людей залишаються в центрі уваги багатьох бізнес-лідерів: рекордні 62% планують збільшити кількість персоналу (зростання на один пункт). Так само інвестиції в робочі простори зросли до 55% (на два пункти), що свідчить про те, що компанії більше зосереджені на підвищенні операційної ефективності та задоволеності працівників. 

Пітер Бодін, генеральний директор Grant Thornton International Limited, прокоментував:

«Наше останнє дослідження IBR висвітлює багатогранне глобальне економічне середовище, де оптимізм середнього бізнесу стримується невизначеністю у торговельній політиці. Попри ці виклики, бізнес-лідери залишаються відданими міжнародному бізнесу та інвестиціям у технології, особливо в галузі штучного інтелекту.

Дані свідчать про значні регіональні відмінності в економічних настроях: оптимізм знижується у Північній і Південній Америці, тоді як у Європі він залишається стабільним, а в Азії та Африці – зростає. Це відображає очікуваний вплив торговельної політики США та економічних умов. Буде цікаво спостерігати, як ці настрої змінюватимуться в міру реакції бізнесу на ці політики.

Інвестиції в сталий розвиток помітно зменшилися, проте акцент на підвищенні операційної ефективності та розвитку персоналу залишається сильним. Така зміна свідчить про те, що бізнес у відповідь на нинішній економічний тиск надає перевагу нагальним операційним потребам над довгостроковими цілями сталого розвитку.

У ці нестабільні часи надзвичайно важливо, щоб середній бізнес залишався гнучким і стратегічно оцінював глобальний і регіональний вплив торговельної політики та геополітичної напруги. Зосереджуючись на своїх ключових сильних сторонах і адаптуючись до змін ринкової динаміки, бізнес може подолати виклики та скористатися можливостями для зростання».